Semester i Sverige

• 3
  • Swedish
Aug 30, 2019 06:06
För tre veckor sedan jag var på semester i Sverige. Först, vi åkte till Malmö. Vi stannade på en camping vid kusten. Campingen var inte så kul, men det var kul att cyckla genom staden. Vi såg turning torso och gamla stan och en park. Vi såg ocksa byggnader från serien Bron. Vi cycklade också längs kusten och under Öresundsbron. Vädret var bra.

Då körde vi till Lund. Vi var i Lund i flera timmar. Lund var väldigt vacker. Vi såg många gamla byggnader. Vi besökte botaniska trädgården, Lunds domkyrkan och Karl XII-huset.

Vi åkte vidare till Stockholm. Vi hade ett hotell i Skärholmen. Vi var i Stockholm för 2 dagar. Första dagen åkte vi till Skansen. Det var jättekul! Då träffade vi min pappas kusin. Hon bor i Stockholm sedan fyra veckor. Det var kul att ser henne sedan ungefär tio år. Vi gick genom gamla stan och vi såg byggnader från filmen Män Som Hatar Kvinnor.

Nästan dag åkte vi till Vasamuseet. Det var väldigt intressant. Och då besökte vi Naturhistoriska riksmuseet. Det var också väldigt intressant!
Vi åkte tunnelbanen till Solna. Vi besökte Mall of Scandinavia att spela Pokémon Go.
När vi åt vi åkte tillbaka till hotellet.

Nästan dagen körde vi till Falun. Vi stannade på en camping i en natt. Det var en vacker camping vid en sjö. Vi besökte Falun gruva. Vi fick en visning i gruvan. Det var kul. Då åkte vi till Idre i Dalarna. Det var så vacker där. Jag älskar skogen. Vi såg ungefär 100 renar i 5 dagar, men tyvär inga älgar. Vi vandrade mycket i skogen. Vi vandrade i Fulufjället nationalparken och vi såg Njupeskär vattenvallet. Vi köpte några saker i en Same butik. Vi körde till Norge och vi vandrade igen.

Vi åkte tillbaka via Norge. Vi körde till Kristiansand och vi tog färjan till Hirtshals. Vi var hemma i kvällen. Vi körde 4000 kilometer i två veckor. Jag pratade mycket Svenska, framförallt i städerna. Det gick jättebra, men det var svårt att förstå. Människorna talar snabba och människorna i Skåne talar konstiga. Men det visste jag.

Det var en jättekul semester och jag vill åka till Sverige igen.